"Când părinţii pleacă, dacă spaţiul nu mai este  acelaşi, copilul nu se mai regăseşte nici chiar în corpul lui, adică în  reperele lui spaţiale şi temporale, pentru că unele depind de celelalte.  Dimpotrivă, dacă, atunci când cuplul se desface, copilul poate rămâne  în spaţiul unde părinţii au fost împreună, există o mediere şi travaliul  divorţului decurge mult mai bine pentru el. Dacă nu, deoarece corpul  lui s-a identificat cu casa în care trăieşte, când casa este pentru el  distrusă, datorită absenţei unui părinte sau dislocării cuplului, sau  când el însuşi trebuie s-o părăsească, copilul va cunoaşte două niveluri  de destructurare: nivelul spaţial, care se răsfrânge asupra corpului;  nivelul afectivităţii, răsfrânt în sentimente disociate.
[...]
Când  e foarte mic, copilul nu poate face cu adevărat travaliul afectiv de a  pricepe divorţul, decât dacă rămâne în acelaşi spaţiu. Aşa că, dacă  părinţii pot proceda astfel, cel mai bine ar fi ca apartamentul să le  rămână copiilor şi ca părinţii înşişi să vină alternativ să-şi  îndeplinească aici "datoriile de părinte". Locul de domiciliu obişnuit  al copiilor ar trebui să fie acela unde au trăit împreună cu cei doi  părinţi şi unde vor rămâne cu un singur părinte.
Lucru valabil nu  doar pentru casă, dar şi pentru şcoală, când este vorba de copii de la  şapte-opt ani în sus. Este contraindicat ca, datorită unui divorţ, un  copil să fie constrâns să-şi părăsească şcoala pentru a merge la altă  şcoală. Putem fi siguri că se va alege cu doi ani de întârziere şcolară;  nu se va mai duce la şcoală pentru că este prea divizat."
* * *
Una  dintre cărţile "cele mai practice" scrise de Françoise Dolto,  Când părinţii se despart se adresează nu numai părinţilor şi copiilor,  ci şi juriştilor care decid asupra divorţului. Ideea asupra căreia  autoarea insistă constant este că trebuie să comunicăm copiilor  adevărul, în forme adecvate, minciunile de tipul "tata (mama) este  plecat(ă) într-o călătorie" conducând mai târziu la efecte nefaste.

No comments:
Post a Comment